Tre toppar

Dagens vandringstur var att gå upp till tre toppar som låg bredvid varandra. Dagen började med solsken men senare på dagen skulle det mulna på så vi ville komma iväg tidigt. Efter frukost packade vi ryggsäcken och gav oss iväg. Vi hade en bra karta och nu visste vi att vi skulle behöva titta noga för att hitta början på leden eftersom det inte var så väl utmärkt. Efter någa kilometers bilkörning började vi närma oss och Rickard körde ut åt sidan för att släppa förbi bilarna bakom och ge oss lite mer tid att leta. När vi stannat för att låta dem passera tittade vi till vänster på motsatta sidan vägen och där var skylten vi letade efter!

Inledningsvis gick leden i blandskog och underlaget var ömsom barr ömsom löv i blandade färgen. Stigningen var måttlig men vi förstod att det skulle bli brantare eftersom turen inte var så lång men vi skulle upp till 419 möh till den första toppen Sargent. Efter en stund övergick leden till att följa en bäckfåra med sten och alleftersom vi fortsatte blev stigningen brantare och stenarna större. Den sista biten i bäckfåran var det mer klättring än vandring. Fram och tillbaka över fåran och över och ibland under stora stenar. Ingen lek men väldigt roligt. Något av den mest utmanande vandring vi någonsin gjort.

img_0615 img_0616 img_0617

Efter en bits klättring kom vi till ett vägskäl där leden delade på sig upp på de tre olika topparna. Vi skulle börja med den till vänster och insåg att vi skulle komma ner från den tredje toppen till samma ställe och göra samma klättring nedåt. Ännu mer utmanande!

Klättringen var nu över och leden fortsatte brant uppåt men nu mest på bara klippor mellan lägre barrträd. Ju längre upp vi kom desto färre träd fanns det. Nu började vi också få en fantastisk utsikt nedåt. Härligt med sol från en klarblå himmel. Efter en timme och 45 minuter var vi uppe på första toppen. Efter att ha tagit lite bilder satte vi oss i lä bakom en klippa och fyllde på med lite vatten och nötter. Vi hade fortfarande inte sett till någon annan men så var vi ganska tidigt iväg också.

img_0619 img_0620

Efter lite vila gav vi oss iväg mot topp nummer två – Gilmore Peak 316 möh. Nedåt först förstås och det gick inte heller så fort eftersom det var ganska brant. Här mötte vi också en ensam kille som var den första vi sett. Efter en halvtimme var vi uppe på Gilmore och tog de givna toppbilderna.

Här stannade vi inte så länge utan gav oss av mot topp nummer 3 – Parkman 287 möh. På vägen ner mötte vi ett annat par som vi pratade en stund med. De gjorde samma tur som vi men omvänt och hade dessutom klämt ytterligare en topp – Bald Peak.

Efter ytterligare en halvtimme var vi uppe på Parkman och efter att ha tagit lite kort var det dags för lunch.

Vi hittade en perfekt klippkant med ryggstöd i lä och intog vår lunch i solen. Nu hade det blivit riktigt varmt och skönt och vi blev sittande en stund och njöt i solen. Vägen ner gick över klippor och med lagom lutning för att det skulle bli bekvämt och vi kunde njuta av utsikten en bra bit ner. Vi visste ju dock att vi skulle komma ner till bäckfåran igen och behöva upprepa samma väg igen men nedåt. Något M-L inte såg fram emot pga sitt onda knä men bara att bita ihop.

Vi nådde stället där alla lederna till topparna gick ihop och började klättringen nedåt. Ett antal gånger stod vi båda och tittade och förstod inte riktigt hur vi skulle bära oss åt för att komma ner men vi kom alltid på någon väg som funkade utan att vi riskerade livhanken,

5 timmar från start var vi tillbaka vid bilen. Efter lite stretch var vi på väg tillbaka till hotellet. Vi var tillbaka vid 14-tiden och satte oss med varsin öl utanför vårt rum. En dusch senare var vi redo att ge oss ut på byn igen.

Målet nu var Abbe museum som handlar om USA:s urinvånare dvs indianerna. En mycket intressant utställning som berättade om deras historia, hur de kämpar för upprättelse idag och visade en del av deras fantastiska hantverk i form av träsnideriner och korgar flätade av bark.

Efter denna dos av lite kultur blev det ett stopp på en pub för en öl innan vi gick vidare genom byn. Mycket affärer finns det men de flesta inriktade på turister dvs mycket souvenirer. Dessutom gör ju dollarkursen för tillfället att det mesta inte är så billigt så det blev inga köp alls. Vi gick för att hitta något att äta istället och nu var det åter tillbaka till skaldjuren. De blev en lite skål musselsoppa till förrätt och ännu en lobster roll. Mums!

På tal om dollarkursen så tankade vi häromdagen och var tvungna att räkna flera gånger för att vara säkra på att det var rätt. Det var nämligen så otroligt billigt. Ca 4,50 SEK per lite bensin!!! Inte konstigt de kör så mycket och så stora bilar.