Från Lincolnville till Bar Harbour

Till frukost idag valde vi nygräddad våffla. Finns på nästan alla ställen och måste ju prövas minst en gång. En liten pappersmugg står färdig med just så mycket smet som behövs. Denna häller man i våffeljärnet. Det slås ihop och man snurrar ett halvt varv och klockan startar. 2min o 30 sekunder tog det och sedan piper det att det är klart. Man vrider ett halvt varv tllbaka och öppnar och voilá där ligger en lagom gräddad tjock våffla. En lång platsgaffel ligger vid sidan om som man använder för att ta upp sin våffla. Aldrig kladdigt och aldrig fastnar det. Så häller man på rikligt med lönnsirap som står vid sidan om och man gar en underbart god start på dagen. Kanske inte funkar varje dag om man ska komma i kläderna vid semesterns slut men ack så gott.

För att kompensera lite för våfflan tog vi en promenad ner till vattnet efter frukost. Mulet väder men stilla och skönt ändå.

img_0576 img_0578

Åter på hotellrummet packade vi väskorna och strax före halv 10 satte vi oss i bilen och styrde norrut. Första stoppet blev staden Belfast. En litet samhälle vid vattnet som anlades 1770 av familjer från Skottland och Irland. Enligt sägnen valdes namnet genom att man singlade slant. Denna by är känd för sina konstnärer och det syntes verkligen på huvudgatan. Den kantades av olika konstverk. Många av dem i formen av soffor att sitta på.Vi såg en soffa gjord av snöskyfflar, en i form av en avbruten gitarr och en i form av ett piano. Efter att ha strosat runt en stund begav vi oss vidare.

Nästa stopp blev Ellsworth. Där parkerade vi bilen och gav oss upp längs huvudgatan i jakt på någonstans att fika. Vi hittade Riverside café där valet föll på en bit paj med glass. Mycket gott men mättande och vi beslutade att vi nog skulle skippa lunchen och satsa på tidig middag istället. Vid 13-tiden började vi närma oss Bar Harbour. Vi kom till infarten till Acadia National Park och bestämde oss för att besöka Visitor center för att få kartor och planera de närmaste dagarnas vandringar. Vi löste inträde vilket innebar 25 dollar för bilen oavsett antal passagerare. Då fick man tillträde i 7 dagar. Efter att ha fått vår biljett gick vi till informationsdisken för att få lite tips inför vår vandring. En ung kvinna förhörde sig om vi ville åka bil eller vandra och sken upp lite när hon förstod att vi inte var rädda för vare sig långa turer eller höga höjder. Med hennes hjälp valde vi att ta oss upp till Mount Cadillac (466 möh) den ena dagen och göra en tur som tar oss upp till tre något lägre toppar den andra dagen. Vädret får bestämma i vilken ordning. Enligt väderprognosen kan det bli lite regn någon av dagarna.

Eftersom det fortfarande var för tidigt att checka in på hotellet valde vi att ge oss in i parken direkt men med bil. Det finns en 45 km lång slinga runt parken där man kommer förbi flera fina utsiktsplatser. Vi stannade på ett flertal av dem bl.a en härlig strand och ett ställe kallat Thunder Hole. Där slog vågorna in mellan höga stenpelare. Ett mäktigt skådespel.

img_0587 img_0592 img_0593

Efter avslutat tur tog vi oss till hotellet vilket visade sig ligga mitt på huvudgatan i Bar Harbour. Vårt rum var dock inte klart och vi parkerade bilen och gav oss iväg längs huvudgatan. Staden är mycket mysig med små låga trähus med affärer o restauranger. Efter en stund vavlde vi att gå in på Bar Harbour Beerworks. En bar och restaurang med en ansenlig lista ölsorter på fat. Efter viss guidning från tjejen i baren blev det en Lunch IPA för M-L och Atlantic IPA för Rickard. Vi var både mycket nöjda med våra val. Vi ville ha lite snacks till ölen också eftersom vi inte ätit någon lunch, Vårt första val Pretzel var slut så tjejen bakom disken rekommenderade nachos med chili. Det blev det och döm om vår förvåning när det efter en stund dyker upp ett stort fat överfullt med nachos, ost, köttfärs, lök, paprika och bönor med salsa och creme fraiche till. En gigantisk portion men ack så gott.

img_0595 img_0596

Vi blev sittande en stund innan vi gav oss vidare nerför huvudgatan. Snart var vi nere i hamnen där vi på håll redan tidigare under dagen sett att det låg 2 stora kryssningsfartyg. Det stösta av dem som låg närmast hette Regal Princess och hade 8 våningar med hytter.

Två mindre båtar gick i skytteltrafik med passagerare in i hamnen. Nu förstod vi varför det var fullt med folk på huvudgatan trots att det borde vara lågsäsong.

Tillbaka på hotellet var rummet klart. Det är av motelltyp så även om vi bor på andra våningen har vi bilen precis nedanför. Ett mycket fint rum var det också. Här ska vi nog stå ut några nätter.