Avslutning i Portland

Från Freeport åkte vi till Portland där vi skulle tillbringa de två sista nätterna innan vi åker hem. Vi körde in i stan vid 11-tiden på förmiddagen och parkerade bilen nerer i hamnen för att se oss omkring i downtown där husen är låga och av äldre snitt. Riktigt mysiga kvarter men det blåste iskallt så efter en stund fick vi gå in och värma oss på ett Starbucks en stund.  Under tiden vi drack vårt kaffe funderade vi på vad vi skulle göra och återigen visade Tripadvisor oss vägen. Vi hade tänkt oss Portland Museum of Art men det visade sig vara stängt på tisdagar. Då såg vi att det fanns ett bryggeri en bit bort som hade gratis rundturer varje timme. En började kl 13 vilket passade oss bra.

På vägen hittade vi Elevation burger som skröt om att de malde sin egen köttfärs av djur som ätit ekologiskt. Lät och såg väldigt bra. Visserligen en Fast food restaurang vilket vi försökt undvika men den här var i en klass för sig. Hamburgaren kom dessutom utan en massa pommes frites vilket bara är ett plus. Och hamburgaren var verkligen supergod. Nygjord och med grovmald köttfärs. Kanon!

Tillbaka i bilen insåg vi att om vi skulle hinna till runturen fick vi lägga på ett kol och ställde in GPS:en på  bryggeriets adress. Skulle vara 7 miles och ta en halvtimme. M-L satte plattan i mattan och 3 minuter i ett svängde vi in på Allagash bryggeris parkering. När vi kom in visade det sig att deras klocka gick en del efter så vi hade till och med tid att få ett första smakprov. En öl som de nyss fått pris för och som de uppenbarligen var mycket stolta över. Bryggeriet startades av Rob Michaels för 21 år sedan i mycket liten skala och det tog många år för det att ta fart. Hans idé´var att göra belgiskinspirerad öl i Maine vilket han var först med. Vi gick en rundvandring med en av de anställda som med stor entusiasm berättade om tillverkningen. Han berättade också att alla anställda får komma med ideer till nya ölsmaker som de sedan provtillverkar i en mindre anläggning. Sedan får de andra anställda provsmaka och om den gillas kan den komma in i sortimentet.

img_0678 img_0680

Efter att ha gått runt anläggningen i en timme var det dags att provsmaka ytterligare några varianter. M-L fick ta det lite försiktigt med smakandet eftersom hon körde och alkoholprocenten var mellan 6-11. Men goda var de allihop! Efter avslutatad rundtur var det dags att ta sig till hotellet och checka in. Vi hade bokat La Quinta in som inte låg i centrum men inte så långt ifrån. Vi hittade det utan problem och det visade sig vara helt ok det med. Något mindre rum än tidigare men snyggt och fräscht. Efter lite vila på rummet gick vi ner i lobbyn för att bli upphämtade av M-Lˋs f.d kollega Mark och hans fru. De bor i utkanterna av Portland och vi hade gjort upp att de skulle hämta oss på hotellet för gemensam middag.

Middag blev på Dimilloˋs nere i hamnen. Det blev en trevlig och god middag med mycket prat och glada skratt. Efter middagen körde de tillbaka oss till hotellet innan de körde hem.

Nästa dag var planen att besöka Portland Museum of Art och se några av fyrarna som ligger vid kusten. Vi hade även fått lite andra tips av Mark om saker att göra. Eftersom vi är så morgontidiga var det lite sent att vänta på att museet skulle öppna kl 11 så vi började med att ta oss till en av de mest berömda fyrarna – Portland Head Light. Solen sken och det var riktigt vackert men blåste iskallt. Vi gick in på museet i huset bredvid fyren och gick runt där en stund. Mycket intressant med fyrens historia kopplat till händelser i världen. En äldre kvinna tog emot oss vi pratade lite med henne under vårt besök. Det visade sig att hon var från Tyskland och hade träffat sin man när han som flygare tillbringade ledig tid tillsammans med sina kollegor på ett spa i Tyskland där hon jobbade. Efter att ha lyckats uppehålla en distansrelation ett tag gifte de sig in Tyskland och hon flyttade till USA 1965. Hon åker tillbaka två gånger per år och planerade just nu sin nästa resa.

img_0684 img_0685 img_0687

Efter besöket på museet gick vi en kortare promenad längs klippkanten för att titta på utsikten. Men det blev kallt så det bar snart av tillbaka mot bilen. Efter att kört en sväng längre söderut och sett en av de andra fyrarna vände vi tillbaka mot Portland. Vi hittade ett parkeringshus intill konstmuseet och gav oss ut för att hitta ett bra lunchställe. Vi hittade Little Tap House där det inte var många gäster med där vi blev väl mottagna och åt en god lunch med varsin god öl. Nu var vi rustade för konstmuseet.

Vi spenderade kanske en timme därinne och såg en Matisse utställning samt flera andra separatutställningar varav en del var bara konstiga men de flesta rktigt bra. Efter det gav vi oss tillbaka till hotellet. Vi hade tittat på kartan och insett att det inte skulle ta så lång tid att gå till downtown Portland från hotell. Inte något en amerikan någonsin fått för sig att göra men nu är vi ju inte amerikaner utan svenskar som gillar att gå.

Sagt och gjort – med hjälp av GPS i telefonen gav vi oss iväg mot stan. Det var fortfarande ljust och vi bestämde att vi skulle hålla kolla på vilken väg vi gick och bedömma om det var en väg vi skulle kunna gå hem igen i mörker. Efter ca 20 minuter var vi framme vid vårt första stopp som var ”Top of the East”, en bar på 15;e våningen på ett hotell där vi skulle ha utsikt över hela Portland. Ett tips från Mark. Och det var verkligen fint! Med varsin drink satt vi och såg solen gå ner och hur det mörknade utanför.

img_0688 img_0689

När v reste oss för att gå vidare frågade en av killarna i baren vad vin hade för planer för resten av kvällen. Vi berättade att vi skulle försöka hitta någor bra ställe downtown för middag och frågade om hade hade några förslag. Det första förslaget han kom med blev lite roligt eftersom han berättade att det var sä bra för de serverade mat som hade norsk och svensk anknytning och att det därför var lite speciellt. När vi sa att vi var från Sverige och det kanske inte vaar riktigt det vi var ute efter skrattade vi alla gott. Han gav oss ett par andra tips istället och vi gick vidare. Efter att ha snurrat runt en stund i downtown valde vi till slut Vignola – en italiensk restaurang som såg mycket trevlig ut. Det var lugn och mysigt därinne och maten mycket god.

Efter middagen var det dags att börja bege sig hemåt. Det var visserligen kallt men vi var utrustade med täckjackor och mössa så det gick verkligen ingen nöd på oss. Vi valde dock en lite annan väg hem som skulle ta oss längs gator med rörelse och god belysning. Ungefär halvvägs gick vi förbi ”Local 188”. En restaurang/bar som uppenbarligen var mycket lokal men som såg väldigt trevlig ut. Där blev det ett stopp för en drink innan vi gick vidare hem.