Alcatraz och Downtown San Francisco

Okategoriserade

Idag var det väckning tidigt. Alcatraz stod på schemat med en tur inbokad 09.30. Vi hade bokat avfärd med shuttle från hotellet 07.30. Den skulle ta oss till tågstationen för vidare färd med lokaltåget i till San Francisco. Efter framkomst till Embarcadero gick vi genom stan ner mot hamnen och gick strandpromenaden till pir 33 där båtarna mot Alcatraz avgår. Vi var några minuter tidiga och hann med kaffe och donut innan det var dags att ställa sig in kön för ombordstigning.

Efter en kort båtresa på 15 minuter gick vi så iland på ön. Denna lilla ö mitt i vattnet i San Francisco bukten där det suttit fångar inlåsta mellan 1934 till 1963. En självguidad tur med inspelad guidning i hörlurar ingick. Vi hämtade ut våra bandspelare och började vår rundvandring. Mycket bra berättat med inlevelse av både såna som jobbat där och som suttit inspärrade gjorde att det blev mycket verkligt. Vi fick höra om de rymningsförsök som gjorts och att det bara är 5 som lyckats dvs som man inte fått tag på. Om de överlevde vet man inte. 3 av dem som lyckades fly är de som är den verkliga historien bakom filmen ”Flykten från Alcatraz” med Clint Eastwood.

Efter återkomst till fastlandet tog vi oss vidare längs kajen mot pir 39. Denna pir är en riktig turistmagnet. Massor med restauranger och affärer hela vägen ut. Det var dags för lunch så vi i hittade en restaurang på andra våningen Där kunde vi sitta ute på balkongen med utsikt mot vattnet. God öl och god hamburgare gjorde sitt till och vi njöt av livet. Efter lunch hade vi siktet inställt på Lombard street. Det är den där gatan som den kurvigaste gatan i USA. Vi lyckades komma från ovansidan vilket innebar att vägen dit gick MYCKET brant uppför. Det är tur att vi är vandrare. Vi tog oss ner vid sidan om den och tog lite kort.

20140929_141408

Efter detta hade vi tänkt oss en tur med en av spårvagnarna. Det visade sig att de av någon  anledning inte gick denna dag. Vi fick aldrig riktigt reda på varför. Men efter att ha vandrat upp och ner för kullarna, via Chinatown och de italienska delarna var vi ganska så trötta. Vi tog oss tillbaka till tågstationen Embarcadero och tog tåget tillbaka till San Leandro igen. Väl där hade vi tur att ett amerikanskt sällskap redan ringt efter shuttle så vi hängde på. Vid 17.30 var vi tillbaka på hotellet trötta efter ännu en lång dag. Väl tillbaka gick  vi en tur ut i hamnen för att njuta lite av solen. En kort tur till ett snabbköp i närheten resulterade senare i ost, kex och en flaska vin. I detta något mer suspekta supermarket var vinet dammigt så kanske inte var det som gick mest,  men gott var det.

På balkongen på kvällen såg vi ut över havet, fascinerades av lågt inflygande plan till Oakland airport och planerade vilka vingårdar vi skulle besöka nästa dag.